
Flere genkøb i detailhandlen
Finansiering: Fonden for Økologisk Landbrug
Projektleder: Marie Luja Rasmussen, Dansk Vegetarisk Forening
Projektperiode: 2023
Formål: Kvaliteten af og prisen på de (ofte konventionelle) plantebaserede produkter, som dagligvarehandlen sælger, matcher ofte ikke forbrugernes forventninger, hvilket fører til, at produkterne kun købes og afprøves én gang, samt medfører øget skepsis over for øvrige plantebaserede produkter. Samtidig er der netop nu et særligt stort potentiale for at afprøve nye tiltag og sælge flere økologiske plantebaserede fødevarer, fordi inflationskrisen betyder, at forbrugerne har brug for prisvenlige alternativer til de fødevarer, de traditionelt har købt.
Økologisk Landsforening og Dansk Vegetarisk Forening vil i dette projekt, som bygger videre på begge organisationers mangeårige detailindsatser, sammen arbejde for at fremme salg og gensalg af økologiske, plantebaserede fødevarer ved at styrke beslutningstagernes viden om forbrugerpræferencer, adfærdstests, produkters kvalitet, smag og næringsprofil. Med de rigtige markedsføringstiltag, herunder adfærdstiltag, skiltning og budskaber, vil dagligvarehandlen ligeledes opleve en øget forbrugerinteresse for de økologiske plantebaserede fødevarer, som vil skabe øget genkøb.
Arbejdspakker:
- En supermarkeds-benchmarking, der danner grundlag for ny inspiration og konkurrence mellem detailkæderne
- Løbende møder og anden dialog med 10 detailkæder om sortimentet og benchmarkingen, hvor de får smagekasser med hjem, plus guidet tur for indkøbere på Dansk Vegetarisk Forenings plantebaserede messe
- Udvikling og test af adfærdstiltag i butikker, hvor effekterne efterfølgende offentliggøres i en rapport
- Nyhedsbreve om nye produkter og inspiration til sæsonbaserede opskrifter