Fremtidens Supermarked
2025-2026
Formål: At bidrage til at udvide og forbedre detailkædernes udbud, samt rådgive om, hvordan de kan øge salget. For at lykkes er det vigtigt, at ledelser, kommercielt ansvarlige, CSR- og/eller sortimentansvarlige og indkøbere, samt dem der står for indretningen af butikkerne, dels har mere viden at basere deres beslutninger på, dels kan inspireres til nye måder at placere plantebaserede produkter på i butikkerne m.v.
Et væsentligt formål er at skabe viden og udvikle metoder, som kan styrke rådgivningen af detailhandlen yderligere. Viden udvikles bl.a. gennem en omfattende benchmarking baseret på over 120 parametre, en forbrugerundersøgelse med 3.000 deltagere, indkøbsture med forbrugere og møder med producenter.
Projektet vil desuden samle detailkæderne om at prøve at finde en fælles metode til opgørelse af det plantebaserede salg, da detailkæderne pt. har forskellige metoder til at opgøre deres salg. Hvilket gør det svært at tracke den samlede fremgang. Projektet vil derpå forsøge, sammen med detailhandlen, at sætte nogle fælles mål i forhold til at øge salget.
Finansiering:
Fonden for Plantebaserede Fødevarer
Projektleder:
Marie Luja Rasmussen, Dansk Vegetarisk Forening.
Projektperiode:
Januar 2025- december 2026