Detailhandlen

Salget af plantebaserede produktkategorier i detail er i vækst, men der plads til mere – og særligt flere økologiske produkter i sortimentet.

Bliv klogere på markedspositionen for et godt plantebaseret sortiment og meget mere i Dansk Vegetarisk Forenings detailunivers her: https://vegetarisk.dk/detail

Delrapport om den plantebaserede fødevaresektor (2022)

Nye indkøbsdata for plantebaserede produkter i dansk detailhandel, herunder økologiens andel, nu udgivet i rapport udarbejdet af Plantebaseret Videnscenter.

Vi er glade for at kunne dele vores viden med alle aktører, der finder viden om forbrugernes indkøb af plantebaserede fødevarer nyttig.

Rapporten er en af fire delrapporter, der udkommer i løbet af november måned, som har fokus på den plantebaserede fødevaresektor i Danmark.

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at række ud til Daniel Barrera Madsen.

Læs rapporten, Detail - del 1: Markedsdata for den plantebaserede fødevaresektor i Danmark 2022 - med særligt fokus på økologiens betydning



Få mere inspiration i inspirationshæfterne her:

Inspiration til en farverig grillsæson

Grill

Inspiration til en himmelsk og fortryllende jul

Jule

Inspiration til et sanseligt påskebord

Påske

Inspiration til nemme grønne måltider

Nem

Inspiration til smagfulde fester og fejring

Fest Fejring

Inspiration til madpakken og sunde snacks

Børnefamilier

Rapport med adfærdsindsigter (december 2021)

Økologisk Landsforening har identificeret seks centrale adfærdsbarrierer, som står i vejen for, at flere forbrugere køber økologisk frugt og grønt i butikkerne. Der er udviklet i alt syv adfærdsvidenskabelige løsningskoncepter, ‘nudges’, som forventes at kunne bidrage til at løse disse adfærdsbarrierer.

Læs rapporten: Anvendelse af adfærdsindsigter til at øge salget af økologisk frugt og grønt i detailhandlen

Guide til fødevarevirksomheder

Vi har udviklet en guide til fødevarevirksomheder, der vil positionere sig stærkt på det internationale marked.

Rapport med adfærdstiltag til supermarkeder

Som en del af vores projekt "Flere genkøb i dagligvarehandlen: Fremme af smagfulde og prisvenlige økologiske plantebaserede produkter" har vi i udviklet en rapport med en række adfærdstiltag man som supermarkeder kan implementere. Rapporten er opstillet som en Adfærdsmenu hvor adfærdstiltagene er opremset som forskellige retter på et menukort. "Retterne" er inddelt efter hvor krævende det er at implementere dem i butikken eller supermarkedskæden.

Inspirationsværktøj til navngivning af økologiske plantebaserede convenience-produkter
Ofte bliver de plantebaserede produkter navngivet fx ”Vegansk pålæg”. Derfor har vi udviklet et inspirationsværktøj til detailhandlen og producenter af plantebaserede økologiske produkter, som skal inspirere til at navngive produkterne ud fra ingredienser, smag, tekstur og oprindelse. Alt sammen for at nå ud til en bredere forbrugergruppe.
Luk (Esc)