Fremme af økologiske plantebaserede convenience-produkter i detailhandlen
Finansiering: National Afsætning, Fonden for Økologisk Landbrug
Projektleder: Marie Luja Rasmussen, Dansk Vegetarisk Forening
Projektperiode: 2024
Formål:
Dansk Vegetarisk Forening og Økologisk Landsforening vil i dette projekt, som bygger videre på begge organisationers mangeårige detailindsatser, arbejde for at fremme udvikling og afsætning af økologiske, plantebase-rede convenience-produkter og bælgfrugter ved at oplyse beslutningstagere i dagligvarehandlen om forbruger-præferencer ift. økologi, smag m.m. og inspirere til bedre markedsføring og salg.
Kvaliteten af og prisen på de plantebaserede convenience-produkter, som dagligvarehandlen sælger, matcher ofte ikke forbrugernes forventninger, hvilket fører til, at produkterne kun købes og afprøves én gang, samt medfører øget skepsis over for øvrige plantebaserede produkter. Samtidig er der netop nu et særligt stort potentiale for at afprøve nye tiltag og sælge flere økologiske plantebaserede fødevarer, der samtidig smager godt.
Arbejdspakker:
- Løbende møder og anden dialog med 10 detailkæder om sortimentet og benchmarkingen
- Nyhedsbreve om nye produkter og inspiration til sæsonbaserede opskrifter
- Udarbejdelse af et offentligt tilgængeligt inspirationsværktøj til navngivning og mærkning af økologiske plantebaserede private label convenience-produkter
- En supermarkeds-benchmarking, der danner grundlag for ny inspiration og konkurrence mellem detailkæderne
- Inspirationstur til udenlandsk supermarked